Omavalvontasuunnitelma
OMAVALVONTASUUNNITELMA
Palveluntuottajan tiedot:
Nimi: K. Saarholm Oy, Y-tunnus 3391360-7
Palvelua tuottava palveluyksikkö: Koti Komppis Tampere, Pirkanmaan hyvinvointialue
Kunnat, jossa palvelua tuotetaan: Tampere, Pirkkala, Kangasala, Nokia, Ylöjärvi ja Lempäälä.
Tuotettavat palvelut: henkilökohtainen apu ja kotipalveluiden tukipalvelut
Yhteyshenkilö: Krista Saarholm, puh 040 410 2860
Sähköposti: krista.saarholm@kotikomppis.fi
Yksityiset sosiaalipalvelut, rekisteröinnin ajankohta 6.11.2024
TOIMINTA, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
Koti Komppis tuottaa henkilökohtaista apua sekä kotipalveluiden tukipalveluja Pirkanmaalla. Palvelut on tarkoitettu henkilöille, joilla on iän, pitkäaikaissairauden tai vamman vuoksi alentunut toimintakyky. Toimintamme perustuu luotettavuuteen ja avoimuuteen sekä jokaisen ihmisen kohtaamiseen yksilönä, jolloin hänen tarpeensa ja toiveensa huomioidaan. Arvoihimme kuuluu ihmisen oman itsemääräämisoikeuden sekä elinympäristön kunnioittaminen, turvallinen ja ammatillinen toiminta sekä yhteistyö asiakkaan ja/tai hänen läheistensä kanssa.
Jotta palvelumme olisi mahdollisimman hyvää, kehitämme itseämme säännöllisesti keräten palautetta asiakkailtamme ja henkilökunnaltamme ja sitoudumme toimimaan avoimesti, vastuullisesti ja rehellisesti jokaisessa vuorovaikutustilanteessamme.
OMAVALVONNAN TOIMEENPANO
Riskienhallinta, tunnistaminen ja toimenpiteet
Riskienhallinta alkaa siitä hetkestä, kun asiakkaan kanssa tehdään palvelusuunnitelma, jolloin kaikki suunnitelmaan vaikuttavat seikat kirjataan ylös. Nämä asiat otetaan myös huomioon työntekijöiden perehdytyksessä. Ammattitaitoisten työntekijöiden saatavuus on myös haaste, mutta pyrimme erilaisten kanavien ja esimerkiksi yhteistöiden kautta vastaamaan haasteeseen henkilöstön osalta.
Oleellinen osa toimintaamme on arvioida ja tunnistaa riskit sekä epäkohdat. Haluamme pitää yllä ilmapiiriä, jossa sekä työntekijät ja asiakkaamme sekä heidän läheisensä voivat kertoa avoimesti ja matalalla kynnyksellä epäkohdista. Epäkohdat kirjataan ja käsitellään niiden vaatimalla tavalla sekä tehdään muutoksia tarpeen vaatiessa. Kaikkia osapuolia informoidaan tapahtuneesta, sillä avoimuus ja luotettavuus sekä asiakkaiden ja työntekijöiden hyvinvointi on yritykselle ensisijaisen tärkeää.
OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
Vastuuhenkilö ja yrittäjä: Krista Saarholm
Omavastuusuunnitelman seuranta ja suunnittelu: Krista Saarholm, yrittäjä puh. 0404102860
Omavalvontasuunnitelman seuranta päivitetään tarvittaessa, kuitenkin vähintään kerran vuodessa. Omavalvontasuunnitelma on julkisesti nähtävillä yrityksen kotisivuilla.
ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
Palvelutarpeen arviointi lähtee asiakkaan tarpeista ja toiveista, jotka vahvistetaan tutustumiskäynnin yhteydessä. Tämä tapahtuu asiakkaan luona, jolloin saamme entistä paremman käsityksen asiakkaan näkemyksestä palveluntarpeesta sekä hänen toimintakyvystään ja terveydentilastaan. Tässä vaiheessa voidaan tarvittaessa laatia kirjallinen sopimus yksityiskohdista palvelun toteuttamiseksi. Asiakkaan läheisten ja omaisten näkemys palveluntarpeesta otetaan myös huomioon ja yhteistyö heidän kanssa on tärkeää. Tällä tavoin saamme mahdollisimman kokonaisvaltaisen kuvan palveluntarpeesta. Palvelusuunnitelma voidaan päivittää, jos asiakkaan palveluntarpeeseen tulee muutoksia esimerkiksi asiakkaan terveydentilan tai muusta johtuvan asian vuoksi. Seuranta toteutetaan henkilökunnalta ja asiakkaalta saadun palautteen mukaan. Koti Komppis käsittelee kaikki palautteet asiakaslähtöisesti varmistaen yksilöllisen ja parhaan mahdollisen palvelun tarjonnan asiakkaalle.
PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA
Palvelun tarjoaja noudattaa yleistä hygieniatasoa, sekä varmistaa aina asiakkaan yksilöllisen hygienia tarpeen. Tarpeista laaditaan suunnitelma, jota noudatetaan palvelua tarjottaessa. Hygienia tarpeiden muuttuessa laaditaan uusi suunnitelma. Suojavarusteilla, sekä käsihygienialla ehkäistään infektioita ja tarttuvia sairauksia ennakkoon. Koti Komppis noudattaa erittäin tarkkaa hygieniatasoa. Alkaen yksilöllisestä perehdytyksestä, sekä aina saatavilla olevilla suojavarusteilla, kuten desinfiointiaineet, suojakäsineet ja kasvomaskit. Pandemiatilanteissa noudatetaan kulloinkin voimassa olevia suosituksia poikkeuksetta.
Koti Komppis arvioi asiakkaan tarpeita palvelukokonaisuutena. Mahdollisista huomiosta tai tarpeista ollaan välittömästi yhteydessä esimerkiksi kotihoitoon. Jokaisen palvelutarjonnan jälkeen raportoidaan asiakkaan tarpeista. Palveluntuottaja on matalalla kynnyksellä yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse muiden asiakkaan palvelunantajien, kuten kotihoidon, sekä mm. Pirkanmaan henkilökohtaisen avun yksikön kanssa.
Olemme paikallinen pienyritys jonka yrittäjä- toimitusjohtaja on aktiivisesti mukana päivittäistoiminnassa. Yrityksellä on tarvittava määrä varahenkilöitä asiakkaitaan kohden. Varahenkilöt ovat yleisellä tasolla valmiiksi perehdytettyjä, sekä heidät opastetaan asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin vuoron alussa. Mahdolliset reklamaatiot seka palautteet käsitellään aina hallinnollisella tasolla. Esihenkilö on helposti tavoitettavissa, jos työntekijä kaipaa lisää ohjeistusta tai tietoa työhönsä liittyen.
ASIAKASTURVALLISUUS
Asiakasturvallisuudella varmistetaan palvelun ja hoidon laatu, turvallisuus sekä palvelun asianmukaisuus ja asiakaskeskeisyys. Työssä noudatetaan sosiaalihuollon lainsäädännöllisiä velvoitteita. Asiakasturvallisuuden varmistamiseksi tehdään yhteistyötä myös muiden viranomaisten kanssa, jotta asiakkaamme turvallisuus sekä hyvinvointi on taattu. Palvelun varmistamiseksi käytämme aina ensisijaisesti omaa henkilöstöämme. Jos emme kuitenkaan yrityksistä huolimatta saa sijaista järjestettyä, asiakkaan on saatava korvaava käynti mahdollisimman pian. Pyrimme ennen kaikkea aina siihen, että henkilöstöä on riittävästi käytettävissä. Työhenkilökuntaa rekrytoidaan ja hankitaan lisää asiakasmäärän kasvaessa.
Koti Komppis noudattaa yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta. Tähän sisältyy myös työntekijän salassapitovelvollisuus työsuhteen aikana ja sen jälkeen. Työntekijöiden soveltuvuus arvioidaan työhaastattelulla, jossa selvitetään työntekijän aikaisempi työkokemus ja koulutus sekä henkilökohtainen soveltuvuus työhön. Työntekijöiden perehdytys on olennainen osa toimintaamme. Kaikkein tärkeimpänä pidämme taitoa kohdata erilaisia ihmisiä ja tilanteita, avoimuutta ja luotettavuutta, jotta asiakkaamme saavat arvojemme mukaista palvelua. Työntekijän tulee kunnioittaa asiakkaan elinympäristöä ja kotia sekä itsemääräämisoikeutta.
ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN
Henkilötiedot käsittävät kaikki tunnistettavissa tai tunnistettuna olevaan luonnolliseen henkilöön liittyvät tiedot. Sosiaalihuollossa asiakas- ja potilastiedot ovat arkaluonteisia ja salassa pidettäviä henkilötietoja. Terveyttä koskevat tiedot kuuluvat erityisiin henkilötietoryhmiin ja niiden käsittely on mahdollista vain tietyin edellytyksin. Hyvä tietojenkäsittely edellyttää suunnitelmallisuutta koko käsittelyn ajalta aina asiakastyön kirjaamisesta arkistointiin ja tietojen hävittämiseen saakka.
Sosiaalihuollon toiminnassa asiakkaan henkilötietojen käsittelyssä sovelletaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (EU) 2016/679. Käytössä on tämän lisäksi kansallinen tietosuojalaki (1050/679). Tämä täydentää tietosuoja-asetusta. Toimialakohtainen lainsäädäntö vaikuttaa myös henkilötietojen käsittelyyn. Rekisteripitäjä on se taho, joka yksin tai yhdessä toisten kanssa määrittää henkilötietojen keinot ja tarkoitukset. Henkilötietojen käsittelijä voi esimerkiksi olla yksikkö/palvelu, joka käsittelee henkilötietoja rekisterinpitäjän lukuun. Rekisterinpitäjän tulee ohjeistaa alaisuudessaan toimivat henkilöt, joilla pääsy tietoihin on. Tietosuoja-asetuksen mukaan henkilötietojen käsittelyn periaatteisiin kuuluu mm. Ilmoittamisvelvollisuus tietoturvaloukkauksista valvontaviranomaiselle ja rekisteröidyille.
Jokaisen ammattilaiseen vastuuseen kuuluu asiakastietojen kirjaaminen ja se edellyttää ammatillista harkintaa. Kirjaaminen on velvoite, joka alkaa asiakkaan sosiaalihuollon tarpeesta kun sosiaalihuollon viranomainen on sen vastaanottanut tai kun yksityinen sosiaalipalvelun tuottaja alkaa tuottamaan sovittua palvelua. Jokainen työntekijä allekirjoittaa vaitiolovelvollisuussitoumuksen työsopimuksen teon yhteydessä.
OMAVALVONTASUUNNITELMAN HYVÄKSYNTÄ
Paikka ja päivämäärä: Tampere, 15.11.2024
Vastuuhenkilö ja yrittäjä: Krista Saarholm
Allekirjoitus: Krista Saarholm